Cizinec se zapalovačem je v mnoha
směrech velmi originálním a neobvyklým dílem. Když pomineme věkovou skupinu čtenářů, pro kterou je určený, – a tohle je jeden z obrovských benefitů celý knížky, protože týhle literatury je fakt šafránu – tak i samotný nápad a umístění příběhu co se místa dění týče je něco, s čím se člověk tak úplně běžně nesetkává. Ale vezměme to hezky popořadě. Valentina Vávrová se zkrátka a dobře jednoho dne rozhodla, že nebude horory jenom číst, ale že se pokusí i jeden napsat. Trošku tomu pomohl Covid, což je asi jediný pozitivum, který nám, jakožto lidstvu tahle choroba přinesla, – literatura se dočkala spousty nových knížek a na literárním poli se objevily nové autorské tváře – který nás všechny na dlouhou dobu uvěznil doma, v bytech, v tak trošku vlastních akvárcích a klecích. A právě tady, nejen v téhle době, ale i v jednom bytě, se celý příběh o tichém, plíživém snu, které se vám pomalu vkrádá do života, se narodil podivný Cizinec se zapalovačem, který se sice tváří jako váš kámoš, jako relativně milá společnost, jako někdo, kdo vám rozumí a naslouchá, ale ve skutečnosti je někým/něčím čeho byste se měli opravdu, ale opravdu hodně bát. Tenhle chlapík se totiž, za podivných a ne úplně jasných okolností, začne zjevovat ve snech hlavní hrdinky. Začne ji v nich pravidelně navštěvovat, oslovovat…stane se zkrátka a dobře jejich součástí, prvkem, který po čase začne sama vyhledávat, po kterém se jí, možná, dokonce začne časem stýskat. A právě tohle je ta tenká hranice mezi snem a realitou, která by, za ideálních podmínek, neměla být nikdy překročena. Ať už se vám zdá sebehezčí věc se sebevětším sympaťákem. Co patří do snů, má tam zůstat. Schválně jsem zmínila ty ideální podmínky a křehkou hranici, protože, a tady už sečtělý a bystrý čtenář ví, kam mířím, je právě v tomhle románu tahle hranice setřena jako křída na tabuli. Cizinec vystupuje se snů, získává hmatatelnou podobu, nabývá na síle a stává se nebezpečným a velmi rafinovaným tyranem, který z domova hlavní hrdinky, z prostředí, kde se má každý z nás cítit bezpečně, začne pomalu vytvářet klec plnou hladových šelem. A uniknout z ní nebude vůbec prdel.Valentina Vávrová mně fakt vystrašila, znepokojila a naplnila moje tělo i domov znepokojujícím strachem, tíživou atmosférou a temnotou, kterou neprosvítí ani ta nejsilnější světla reflektorů. A přesto se vyvarovala přílišné brutalitě, násilí, krvi a bolestného křiku, kterým jsou, aspoň mám trošku ten dojem, dnešní horory z velké části opravdu nabušené – samozřejmě se najdou světlé výjimky, ale vesměs to tak je, bohužel. Vrátila tak čtenářům horor ve své prapůvodní podstatě, v příběhu, který vás má opravdu vyděsit, nikoli šokovat a znechutit, skvěle pracuje s postavami i atmosférou, kterou buduje velmi pomalu a pozvolna, nechává nás, i protagonisty svého románu dlouho věřit, že je všechno v podstatě v pořádku a hlasitě za námi všemi zabouchne dveře v okamžiku, kdy se doma cítíme v bezpečí a nečekáme nějakou zradu. A jakmile tohle udělá, otočí klíčem v zámku a uvězní nás v příběhu, ve kterém jsme se rozhodně nechtěli ocitnout. Jenže v tu chvíli už je to ano, kdo určuje pravidla, kdo nás nechá přežít nebo se rozhodne nám ublížit a totálně rozklížit naše nitro. Ona je tím hlavním hybatelem událostí a my, čtenáři, se stáváme bezmocnými figurkami na šachovnici plné děsů a běsů, o kterých se nám bude ještě dlouho po skončení téhle partie zdát. A přesně takový by měl dobrý horor být. Přesně takový mám ráda.
Komentáře
Okomentovat