Zuzanu Slavíkovou nebo Honzu Zadražila bych dokázala poslouchat bez přestání //5 otázek pro Michaelu Merglovou//

Michaela Merglová se narodila v Plzni, ale momentálně zije v Praze. Byla třikrát pasována na Lady řádu fantasy v soutěži O nejlepší fantasy a v posledním ročníku se stala vítěznou nositelkou meče. Kromě sborníků z literárních soutěží jako Žoldnéři fantasie nebo Cena Karla Čapka se její povídky objevily také v antologiích Mladé čarodějky (2017), Mlok (2017), Koleje smrti (2018) či Ve stínu magie (2019). V roce 2021 stvořila v editorské spolupráci s Leošem Kyšou antologii pulpových povídek Krásky a vetřelci. I když už vyzkoušela různé žánry, nejraději se vrací ke klasické fantasy meče a magie. Knižně debutovala v roce 2019 úspěšnou hrdinskou fantasy Píseň oceli a hned o rok později zavedla čtenáře do drsného špinavého přístavu v románu Prokletá věž (2020). Kromě psaní se věnuje i audioknihám a právě o její práci ve Vydavatelství OneHotBook si budeme povídat v dnešním rozhovoru. A nebojte, i na knížky časem dojde, protože ve hře je i společný stream.

1. Jak vypadá takový váš běžný den ve OneHotBook? Z naší komunikace je mi jasné, že máte na starosti marketing nebo se minimálně pohybujete v téhle oblasti, ale jak to vlastně vypadá v praxi? 

Každý den ve OneHotBook je trochu jiný. Moje práce je hodně pestrá, takže některé dny trávím před počítačem datlováním e-mailů a newsleterů a jiné jsem v nahrávacím studiu, kde zpovídám herce, režiséry a zvukaře. Rozhodně nemám příležitost se začít nudit.

2. Máte nějakou možnost se podílet na výběru titulů, které se pod značkou OneHotBook vydají?

Zlehka ano, občas dělám posudky na knihy, které zvažujeme zařadit do edičního plánu, nicméně primárně se této činnosti věnují redaktoři. U mě to vyplývá spíše ze zájmu o konkrétní tituly nebo žánr. 

3. Což mě vlastně přivádí k otázce, co je takovým ideální předpokladem pro knihu, aby celou společnost zaujala natolik, že se rozhodnout ji vydat? Jste přísní? 

Jsme rozhodně přísní. Asi se nedá říct nic univerzálního, co musí kniha mít, abychom ji vydali, je to spíše titul od titulu. Procesně to vypadá tak, že knihy posuzují redaktoři a pokud se jim text líbí a zapadá do naší koncepce, rozvažujeme jeho vydání. 

4. Jaký je váš osobní vztah k audioknihám? Posloucháte teď, co jste u OneHotBooku třeba víc, než předtím? Přeci jen je člověk přímo u zdroje, což je lákavé a asi se tomu těžko odolává.

Rozhodně poslouchám více než v minulosti. Hodně se mi líbí, že se díky své práci dostanu k titulům, které by mě za jiných okolností minuly – například Stephen King mě vždy odrazoval rozsahem, takže Pohádku nebo BillyhoSummerse bych si v papíru asi nepřečetla. Jako audioknihy v podání Matouše Rumla a Jana Teplého jsem je nicméně zhltla jako nic. A třeba Zeměplocha Terryho Pratchetta je pro mě srdcovou záležitostí. Ačkoli tedy knihy znám mnohdy spatra, Jana Vondráčka, Zuzanu Slavíkovou nebo Honzu Zadražila bych dokázala poslouchat bez přestání. Mít možnost posadit se na chvilku v režii a poslouchat je při práci je práce snů.

5. Kromě prezentace a podpory audioknih se věnujete i psaní vlastních příběhů, které se dočkal i audioknižního zpracování. Jak jste spokojená s jejich zpracování a podáním? Měla jste možnost třeba trošku zasáhnout do hudebních podkresů, výběru předčítačů a podobně?

Prakticky celý proces tvorby audioknih podle mých příběhů šel mimo mě. Připravila jsem jen výslovnosti jmen. Interprety navrhovala Audiotéka, já jsem pak slyšela až finální produkt po vydání. Jsem ohromně vděčná zejména za to, jak Jan Meduna vdechl život mé fantasy trilogii Píseň oceli, Píseň severu a Píseň války. Měla jsem příležitost potkat se s ním naživo, když ve OneHotBook načítal Kalmanna, a jeho herecký rejstřík je fenomenální.

Komentáře