O kom, o čem! O čtenářích, Čtenářích a příbězích

Není to tak úplně dávno, – i když skoro měsíc zpátky se může jevit poněkud jinak – co česká televize odvysílala reportáž o čtenářství ačtenářské gramotnosti (najdete na odkazu, začátek na 46:33) s českým expertem na tuhle problematiku Jiřím Trávníčkem. Jeho práce i knih si osobně hodně cením a ve škole jsem z nich opravdu hodně čerpala (mám vystudovanou knihovnickou školu) nejen do nejrůznějších referátů a předmětových prací, ale byl nám docela dost předkládán i v přímo v hodinách. Celé to bylo zaměřeno především na střední školy – ať už na obory zakončené maturitou nebo jen výučním listem - a na to, že studenti nejsou z valné většiny ani převyprávět, co si přečetli v učebnici (a všichni víme, že zrovna v nich nejsou ty ukázky nijak extra dlouhé). Osobně tohle téma jako celek vnímám poměrně intenzivně, tu reportáž jsem si pustila mockrát a dost nad ní přemýšlela a zkrátka mi to nedá. Něco málo k tomu sepsat musím no…

Sám Trávníček je zastáncem názoru, že na vině, proč studenti středních škol nečtou je částečně škola – což je v každém případě pravda, protože pokud kantor nedokáže hodinu literatur udělat zábavně, zajímavě a nějak poutavě, těžko přesvědčí svoje studenty o tom, že daná kniha/autor, kterému je daná hodina věnována stojí za přečtení. Naopak, pokud je to jen nudné a nezáživné přednášení o něčem, co těm dětem nic neříká, těžko se rozhodnout sáhnout dobrovolně třeba po Máchovi, Kerouacovi nebo Malém princi. Problém je samozřejmě i v rodinách, protože tam, kde dětem od dětství není předčítáno – aspoň pohádka na dobrou noc – si dítě nemá šanci nějaký vztah k četbě vytvořit, pokud ho kantor, případně kamarádi, kteří aspoň trošku čtou, nepřesvědčí o opaku.


Ono se totiž tak nějak všeobecně tvrdí, že současná mladá generace nečte. To není tak úplně pravda a vzhledem ke své práci i koníčkům můžu tenhle názor s klidným svědomím vyvrátit. Problém je ovšem v tom, co čtou, jak se na text soustředí – případně jak moc jsou autorem nuceni se na něj soustředit – hlavně...knihy, které v dnešní době vychází dohromady kopírují jedna druhou, jsou psané dost podobně, obsahují zhruba 2-3 zápletkové modely, dost příbuzné postavy a zcela předvídatelná a velmi snadno rozklíčovatelná rozuzlení. O jednoduchosti jazyka, holosti vět a plytkosti příběhů vůbec nemluvím, to je vyloženě marast. A netýká se to jen literaturu pro mladé čtenáře, ale i pro dospělé.

V tuhle chvíli je totiž úplně jedno, jestli se bavíme o klasické young adult literatuře (našeho světa, fantasy sériích nebo některé z mnoha contemporary) nebo o současné thrillery, klasické zamilované romány – ideálně neskutečně šablonovité rodinné ságy – nebo válečné romány. Všechny tyhle knížky jsou prostě jedno a to samé pořád dokola. Maximálně změníme jména postav a pár nepodstatných detailů. Není se tedy co divit, že pak víc jak polovina lidí, kteří si aspoň jednou za čas něco přečtou, nedokážou dohromady říct, o čem četli a čtený text nějak reflektovat a odreferovat nehledě na to, že na čtenou knihu velmi rychle zapomenou. Ono totiž je na co zapomenout.

Čímž se dostáváme vlastně i ke třetímu faktoru celého problému – k současné literární produkci. Ta je totiž momentálně nechutně konzumní, přehlcená a chybí jí jakékoli síto, kterým by se prosel totální brak a podprůměr. A tak na pultech knihkupectví denně přistávají cca 3-4 nové tituly v počtu ideálně 20-30 kusů na prodejnu – když má nakladatel pocit, že jde o opravdový hit a jedinečnou neopakovatelnost, tak klidně i víc (hlavně ať máme krásný výlohy a pyramidy s novinkami) – a čtenáři, pokud už se tedy nějaký najde, jsou doslova a do písmene zahlceni mainstreamem, který se tematicky točí v nekonečných kruzích a nepřináší nic nového – ani v rámci příběhu, ani v rámci jazyka a vyprávění jako takového.

Ono tohle je problém, který tady a teď rozhodně nevyřešíme, ale jako rodiče, případně budoucí či nastávající rodiče další generace máme přeci jen všichni trošku možnost to nějak napravit a nějak jeho prohlubování vylepšit. Věc má totiž i druhou stranu, která za mě souvisí právě s tím, jak vypadá současný český trh a celková produkce. Ono i lidé – a samozřejmě to není příklad všech, ale přeci jen je to poměrně velké procento (určitě větší, než jaké by se hodilo) – nedovedou nějak smysluplně říct, co čtou, o čem daný text je, v čem tkví jeho hodnoty atd. Většinou se tak nějak spláchne pocitovými výkřiky typu: „Pane bože, tahle knížka byla tak skvělá! Úplně mě dostala!“ atd. atd. Často se však nedozvíme čím je tak skvělá a výjimečná. A to je fakt velikej průser. Zvlášť pokud se rozhodnu takové svoje „názory“ a dejme tomu prezentace přečtených knížek sdílet na sociálních sítích a ještě na tom postavit spolupráce s některými nakladateli, kterým očividně o nějakou valnou kvalitu názoru už v dnešní době taky moc nejde – hlavně že se kniha prodá, že jo. Jaká je a zda vůbec měla spatřit světlo světa je už tak nějak vedlejší. Takže ani ti, kteří by měli čtenářství a čtenářskou gramotnost podporovat a přinášet to opravdu dobré, v tomhle směru - aspoň z mého pohledu - poměrně selhávají.

Komentáře

  1. Souhlasím v mnoha bodech. Děti ve školkách si nepamatují ani názvy zvířat, které probíráme týden, natož nějaké další informace z knihy co čteme... Je pravda, že hodně knih je podobných... A proto ty knihy, které si po pár měsících nepamatuji, tak hned posílám dál.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to průser no. Lidé zlenivěli tak nějak všeobecně, spoléhají na to, že si všechno vygooglujou a ani u čtení se jim nechce moc zapojovat paměť, představivost a rozum. Radši se spokojí s tím, že je jim všechno vysvětleno a nemusí se namáhat

      Vymazat
  2. Mně na sociálních sítích (hlavně to teda vidím na Instagramu) rozčiluje přesně to, co víceméně sama uvádíš - takové ty rádoby recenze, kdy většinu textu tvoří zbytečně zdlouhavý popis, o čem ta kniha je (což je něco, co si člověk při troše snahy vygůglí), a pak 2-3 vágní věty o tom, jak je ta kniha skvělá a že se danému člověku líbila. Ale už nezjistíš, proč se tomu člověku líbila a v čem je ta kniha tak skvělá. Jako sorry, ale to má být recenze? Jako jasně, je těžké být literárním kritikem v akademickém slova smyslu či profi recenzentem, což snad ani nikdo po běžných knihomolech probůh nechce, ale že řada čtenářů není schopna ani zjednodušeně a laicky napsat, co přesně se na konkrétní knize líbí, to je minimálně zarážející... a opakovat prázdné fráze, co si člověk přečte u někoho jiného, to zvládne každý, ehm ehm.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Krása, že to zmiňuješ a vnímáš v podstatě stejne. Opsáním anotace - kterou si najdu kdekoli - a óvháním nad obálkou se o knížce fakt nic nedozvím. Jasně, jak říkáš, nikdo nechce nic extra profi, ale minimálně rozumný vyjádření vlastního názoru zkrátka očekávám. Kdekoli - a je jedno, jestli je to referát do školy nebo právě post na instagramu. Co je hrozný je fakt, že se lidi hrozně blbě vyjadřují jak psanou, tak i mluvenou formou. Na tohle téma, který s tímhle textem docela souvisí a vlastně si to tu krásně nakousla, jsem dělala i samostatný video - pokud to někoho zajímá, přikládám odkaz. https://youtu.be/OeKdHievhPY

      Vymazat

Okomentovat