Kniha je přesně to médium, kde by se měl potkat respekt k obsahu, vkus a zkušenosti //5 otázek pro grafické studio Kapitola//
Grafické studio Kapitola tvoří skvělá dvojice Magdaléna a Michal. Zaměřují se převážně na grafickou úpravu knih, výstavní grafiku a brand design. Pořádají a lektorsky vedou výtvarné workshopy (DOX) a individuální grafické kurzy. Externě spolupracují se zkušenými redaktory, fotografy, ilustrátory a dtp operátory. Jejich práci na knížkách i o tom, proč se rozhodli studio založit jsme si společně povídali i v podcastu a dneska jsem se rozhodla věnovat jim samostatný článek.
1. Pokud člověk vnímá knižní trh i z jiné perspektivy, než jsou nakladatelé a autoři a tak nějak povrchové konzumování literatury, může vaši práci na knihách vlastně docela dobře poznat. Neděláte úplně mainstreamové knihy, celá jejich grafická podobě je velmi promyšlená se skrytými motivy. Jak to celé, ale probíhá v praxi? Jak vypadá celý ten tvůrčí proces, když pracujete na nějaké knize?
My jsme se poznali v jednom, již neexistujícím, velkém nakladatelském domě. Během těch pár let, co jsme tam pracovali se, vzhledem ke stále narůstajícímu počtu vydaných titulů za rok, začala dávat výrobě knih čím dál menší péče. Vzpomínám, že byla situace, kdy jsem měla rozdělaných najednou 18 titulů. To nás přestalo bavit a tak jsme si řekli, že to zkusíme, založíme studio a budeme to dělat jinak. Teď se snažíme si každou knihu užít, pokud je prostor. Dost často podnikáme u návrhů různé happeningy. Střílíme do fotek malorážkou, rozšlapáváme hrušky, které pak fotíme či házíme dlažební kostku na skleněné desky. Prostě blbneme.
2. Je jasné, že takové grafické studio nespolupracuje jen s jedním nakladatelstvím. Předpokládám, že nějaká mateřská nebo stálejší nakladatelství s vámi spolupracují pravidelně, ale nabízí se mi otázka, jestli si i vy sami třeba vybíráte titul, který vás zaujme, a chtěli byste na něm pracovat? Třeba v rámci nějakého konkurzu, výběrového řízení…
Původní myšlenka nebyla dělat jen ty „krásné knihy“, ale soustředit se na mainstream. Dělat ho dobře a kvalitně. Kniha není jen obálka, ale i sazba hraje velkou roli. I když to není na první pohled tak zřejmé. Navázali jsme tedy primárně spolupráci s většími nakladatelstvími, která ten mainstream dělají. Po čase jsme ale od spolupráce upustili, protože podmínky takové spolupráce jsou na hraně našich možností. Prostě jsme zjistili, že abychom udělali knihu kvalitně a věnovali jí ten čas, tak pak pracujeme v podstatě zadarmo. Takže mezi našimi klienty se začaly objevovat muzea, galerie a jednotlivci, kteří jsou schopni naši práci ocenit. Pak se nám osvědčila metoda, že oslovíme přímo autora, vypracujeme návrh a ten pak nabízíme nakladatelstvím jako hotovou věc. Zatím se nám stalo pouze jednou, že jsme titul odmítli – to bylo v případě životopisu Tomáše Řepky.
3. S tím se mi pojí i práce s autorem daného díla. Přeci jen on je pod tím příběhem podepsaný, často třeba přichází s nějakou představou, nápadem… Probíhá nějaká širší komunikace i tady?
Jasně. Pokud je to možné, tak jsme vždycky pro! Autor většinou strávil s knihou stonásobek času než my. Ví přesně, jakou má mít kniha náladu. Kniha je přesně to médium, kde by se měl potkat respekt k obsahu, vkus a zkušenosti. Autorům nasloucháme, hledáme společnou řeč a zároveň se snažíme nabízet i jiné úhly pohledu.
4. Knížek, na kterých jste zatím pracovali a vlastně stále pracujete je poměrně velké množství. Jsou i různých žánrů, zpracování, obsahu. Máte je načtené? Nebo jinak… Je pro vás důležité znát daný příběh a třeba i pozadí jeho vzniku?
Bylo by to ideální. Snažíme se číst, ale hodněkrát se stane, že když navrhujeme obálku, tak máme k dispozici pouze anotaci.
5. Na závěr si dovolím jednu všetečnou. Máte teď rozpracovanou nějakou knížku, u které se těšíte, až ji vypustíte do světa? Je nějaká, na jejíž podobu jste hrdí a práce na ní vám přinášela opravdu potěšení?
Těšíme se na všechny! Ale máme jedno přání. Před dvěma lety jsme začali dávat dohromady knihu, která by mapovala podkrkonošský spiritismus. V Městském muzeu v Nové pace se nachází fantastická sbírka medijních kreseb, které nebyly nikde publikovány a dokonce ani vystaveny. Teď jsme ve fázi, kdy se s nakladatelstvím Paseka snažíme získat finanční prostředky na její vydání. Tak to kdyby se letos povedlo, to by byla pecka!
Komentáře
Okomentovat